Kalmar

Program våren 2021

Kära, isolerade, medlemmar!

När vi planerade vårt årsmöte trodde vi – och kanske också Folkhälsomyndigheten – fortfarande att det skulle vara möjligt att vår programverksamhet skulle kunna komma igång efter påsk. Som ni vet ser smittläget idag betydligt dystrare ut.

Men några glada nyheter:

Styrelsen menar att – med den begränsade verksamhet som varit (ett par månader under 2020, och förmodligen ett halvår under 2021) – är det inte rimligt att i år ta ut den beslutade årsavgiften.

Såhär gör vi i stället – ett medlemsmöte vid första sammankomsten får bekräfta saken:

• Medlemsavgift ni betalade för 2020 räknas som gällande ytterligare ett år, för 2021.
  • Ett antal medlemmar (tack!) har redan betalt för 2021 – det räknas som i förväg inbetald avgift för 2022 (vill ni annorlunda, hör av er!).

Svenska Humanistiska Förbundet fyller 125 år – nu har förbundet ungefär 2500 medlemmar i 25 lokalförbund. Jubileet firas med en extrabok som delas ut till alla medlemmar, Jan Retsö:  Legenderna om förbundsarken. Jan Retsö har varit professor i arabiska, och i boken beskriver han den fascinerande väven av berättelser kring vad som blev av stentavlorna med de tio budorden. Finns de bevarade i etiopiska Axum?

Vi har fått exemplar till alla medlemmar, och liksom vi gjorde med årsboken i fjol kan man komma och hämta den, utomhus.

Medlemmar i styrelsen finns vid sina bilar och med bokpaket

på P-platsen framför Lorensbergskyrkans ingång, mot Lorensbergsgatan, följande tider:

tisdag 13 april kl 11-12

onsdag 14 april kl 17-18

torsdag 15 april kl 10-11

Där finns också årsboken 2020 för den som inte fått den. Skulle man inte kunna dessa tider, kontakta någon i styrelsen för att hitta ett lämpligt tillfälle för överlämning av böckerna, i sista hand med posten (mot porto).

Vi vill gärna komma igång med verksamheten så fort det är möjligt – ett antal spännande föreläsningar som blev inställda står på tur, och de kan kanske anordnas med kort varsel efter meddelande på e-post – bara smittskyddsläget ändras. Dessutom är vi inställda på att kunna erbjuda en sedvanlig försommarutflykt till något trevligt resmål på lagom avstånd.