Okategoriserade

Humanismens ställning

Ordförande för Gotlands Humanistiska förening Ulf Palmenfelt reflekterar:

En fläkt av tankefrihet

Som etnolog kan jag tycka att de humanistiska ämnena ibland glöms bort i den offentliga debatten. Börsanalytikers ord förefaller väga tyngre än kulturanalytikers.
När utrymmet för debatt är begränsat finns en risk att komplicerade situationer förenklas till sådana faktorer som kan uttryckas med siffror.
Förvisso behöver världen jurister och statistiker och börsanalytiker. Det är inte fel att vi mäter och väger och kostnadsberäknar vår omgivning. Det behöver vi göra för att kunna hantera tillvaron och faktum är att siffror är ett praktiskt sätt att jämföra storlekar.
Men det mänskliga varandet innehåller delar som inte är kvantifierbara. Det finns frågor som måste besvaras med ord.
Här är några exempel: Hur kan musik och poesi hjälpa oss att överleva svåra situationer? Hur gör filmen för att suggerera en publik? Hur bidrar teatern till en positiv samhällsutveckling? Varför anslöt sig gutarna till Linköpings stift på 1100-talet? Är gutamålet ett språk eller en dialekt? Hur kan ett världsarv hantera växande strömmar av turister?
Detta är några av diskussionsfrågorna för verksamhetsårets föreläsningar i Gotlands humanistiska förbund.
Gotlands humanistiska förbund vill bidra till en levande diskussion om de värden de humanistiska ämnena studerar. Vi vill erbjuda en fläkt av tankefrihet bortom siffrornas materialistiska värld.
Välkommen att delta i det samtalet!
Ulf Palmenfelt
Ordförande