Okategoriserade

Digitalt ordförandesamråd onsdag 20 mars kl 19.00-20.30

Tema: Hur får vi en god succession i styrelserna?

Bakgrund:

Flera av våra lokalförbund brottas med svårigheten att rekrytera nya ledamöter till sina styrelser. Inte sällan har en ordförande suttit på sin post mycket länge och ofta med argumentet att ”ingen annan vill ta över”. Ju längre den situationen fortgår, desto mer låst blir den. Risken för stagnation ökar (oavsett nyckelpersonens kvaliteter och ambitioner) och lokalförbundet kan börja uppfattas som en persons eget verk. När orken eller lusten tryter ser lokalförbundet ofta ingen annan utväg än att lägga verksamheten på is, eller lägga ned helt och hållet.
Synen på ideellt arbete är ofta paradoxal: Många är både roade av och beredda till en ideell insats; inte minst nyblivna pensionärer söker ofta andra uppgifter än dem som jobbet en gång erbjöd. Samtidigt drar sig många människor för styrelsearbetets formalia och krav.
Stagnerade och insomnade lokalförbund vill vi förstås undvika! Men hur?

Hur ser man till att styrelsen kontinuerligt tillförs friskt blod i form av nya ledamöter med nya idéer? Hur tas dessa tillvara?

Hur organiserar och fördelar man arbetet inom styrelsen så att alla får lagom stora och helst roliga arbetsuppgifter?

Vilken betydelse har valberedningen för att styrelsen förnyas på ett bra sätt? Hur kan en valberedning agera för att lösa sin uppgift?

Samrådet vänder sig till ordförandena i våra lokalförbund, men andra funktionärer, inte minst i valberedningarna, är mer än välkomna att delta!

Samrådet sker digitalt, via plattformen Teams, och en länk kommer att mejlas ut till alla anmälda samma dag. Du som känner dig osäker på hur Teams fungerar uppmanas att bekanta dig med plattformen på egen hand, via t ex någon anhörig, och i god tid före samrådet.

Anmäl ditt deltagande till mh.abrahamsson@telia.com via e-post senast tisdag 19 mars.

Varmt välkommen hälsar Marie-Hélène Abrahamsson, Claes Waxberg och Fredrik Holm, samtliga ledamöter i riksförbundets styrelse.