Strängnäs

Som de flesta andra föreningar denna speciella vår har vi i Strängnäs Humanistiska Förening flyttat fram/ställt in våra planerade program för mars och maj. Inför hösten är det fortfarande oklart hur/om möten kan hållas. Vi har dragit ner något på vår tidigare planerade programverksamhet och hoppas att det skall gå att genomföra de nu bokade:

30 september Ove Bring professor emeritus I folkrätt, ”Kulturell diplomati, internationell rätt och bortrövade kulturskatter.”

11 november Anders Hammarlund författare, kulturforskare, musiker berättar kring sin bok Ravband- En upptäcksfärd längs bärnstensvägen, från Östersjön till Medelhavet. (Detta program är framflyttat från 18 mars).

Föredrag, Strängnäs Humanistiska förening den 30 september kl 18.30 på Multeum

Inträde fritt för medlemmar, och under 19 år. Övriga 60 kr.

Ove Bring berättar om ”Kulturell diplomati. Kampen mellan stater och museer om s.k. rövade kulturföremål”. Föredraget kombineras med en bildvisning av omstridda museiföremål och andra kulturskatter. Ove Bring är professor emeritus i internationell rätt. Han har verkat på Uppsala universitet och Stockholms universitet och innan dess varit folkrättsrådgivare på UD. Han är författare till böcker som ”De mänskliga rättigheternas väg – genom historien och litteraturen” och ”Parthenonsyndromet, kampen om kulturskatterna”. Under året utges ”Internationell rätt och moral” i Humanistiska Förbundets småskriftserier.