Strängnäs

Program Hösten 2020

Strängnäs Humanistiska förening planerar att genomföra två programpunkter under hösten.

Vi följer Folkhälsomyndighetens, och Strängnäs kommuns anvisningar för Corona säkert genomförande.

Som tidigare kommer vi att använda lokalen i Multeum. Högsta antal deltagare är nu 30 personer, mot i normala fall 100.

Två Strängnäsbor är inbjudna för höstens föredrag med utgångspunkt i sina böcker utgivna under 2019:

Den 30 september kl 18.30 berättar Kim Forss om kinesiskt tuschmåleri med utgångspunkt i sin bok ”Landskap i tusch”

Konstnärer i Kina har målat landskap i åtminstone tvåtusen år. Det är en av de mest vitala, dynamiska och långlivade traditionerna i konstens historia. Kim Forss berättar om bakgrunden till det kinesiska landskapsmåleriet. Betyder landskapsmålningarna något mer än att visa ett landskap och i så fall vad? Hur kan man bedöma vad som är en bra bild, hur ska konstverken läsas? Vilka var det som målade och vad säger det om landskapsmåleriets karaktär och innehåll? Traditionen säger att papper, tusch, rivsten och pensel är de fyra oumbärliga ting som behövs för att måla (och leva ett gott liv). Föremålen har en rik kulturhistoria, ibland lika intressant som själva målningarna. Kims Forss hemsida http://www.chineseink.se har löpande nyheter om utställningar och litteratur och även kortare texter om konstnärer och målningar.

Den 11 november kl 18.30 berättar Anders Hammarlund om Bärnstensvägen mm med boktiteln ”Ravband”.

Vi rekommenderar att du / ni ordnar biljett i förväg då platsantalet är begränsat. Som tidigare skall biljetter hämtas / köpas i Multeums reception. Förköp möjligt med start 2 veckor i förväg. Det går också att reservera per telefon, men då måste biljett hämtas ut senast 30 minuter före programstart. Fri entré med uthämtad biljett för medlemmar, och för de under 19 år. Övriga betalar 60 kr. Medlemsavgiften är 220 kr, för familjemedlem 100 kr. Bankgiro 471-1305 Swish 123 541 98 74.

Varmt välkomna!