Strängnäs

Program Hösten 2022

”Ukraina – kultur och historia”

27 oktober kl 18:30 på Multeum

Kristian Gerner berättar om Ukrainas historia som en autentisk ”rysk historia”. Den skiljer sig från den moskovitiska historien genom sin nära anknytning till Central– europa, särskilt till Polen och barockkulturen. Ukrainas 1900-talshistoria var en tragisk historia, från inbördeskriget i det ryska imperiet och genom hela den sovjetiska perioden. Föreläsningen tar upp hur allt detta återspeglas i den nutida historiekulturen i Ukraina, inte minst i ljuset av den historieskrivning som regimen Putin i Ryssland använder för att motivera invasionskriget, morden på människorna och förstörelsen av infrastruktur i Ukraina.

Kristian Gerner är professor (emeritus) i historia, Lunds Universitet

”Utbildning ger färdighet, bildning ger värdighet”

1 december kl 18.30 på Multeum

Christina Jutterström, tidigare chefredaktör för Dagens Nyheter och Expressen samt vd för Sveriges Television, talar om folkbildning då, nu och i framtiden.

Christina Jutterström talar om detta ämne med utgångspunkt från sin bok Kvinnorna runt sjön Björken och deras längtan efter bildning. Kvinnorna finns på landsbygden mitt i Sörmland och är nu inne på sitt fyrtionde år tillsammans. Men en stor fråga är, får de några efterföljare?

Medlemsavgiften är 220 kr, för familjemedlem 100 kr. Bankgiro 471-1305 Swish 123 541 98 74.

Varmt välkomna!