Östersund

Program hösten 2021

Måndag 4 oktober kl 18.00, Östersunds Bibliotek: Försenat årsmöte 2020-2021. Direkt efter mötet kåserar Britt Lindblad – det handlar om språket. Britt, som är en av våra äldsta medlemmar, har under många år skrivit uppskattade krönikor i LT. Flera av dem är utgivna i bokform, illustrerade med hennes egna målningar.

Måndag 18 oktober kl 19.00, Östersunds Bibliotek, Gunilla Nilsson Edler, välkänd östersundsguide, mm, har bl a intresserat sig för DDD (Dåtida Driftiga Damer). I kväll ska hon berätta om ”Lina i Lycktorpet”, den fantastiska historien om konstnären Karolina Jonsson Eriksson, som föddes i Hammerdal 1894 och dog i Solna 94 år gammal.

Onsdag 10 november kl 19.00, Östersunds Bibliotek
James Bond – en slitstark hjälte. Thomas Drugg, bibliotekarie vid Östersunds Bibliotek, berättar.

Tisdag 30 november kl 19.00, Östersunds Bibliotek
Olov Amelin, Fil dr i idé-och lärdomshistoria samt chef för Jamtli, föreläser under rubriken: Brännspegeln: ”Om krig, krigsbyten, Galilei, Berzelius och Pastor Humble – en osannolik historia”.

Ingen kaffeservering, då vi f.n. ej anser oss kunna ordna detta på ett ”coronasäkert” sätt.
Reservation för ändringar/inställda program beroende på utvecklingen av pandemin.
Ev ändringar meddelas per e-post till de medlemmar som lämnat sådan samt annonseras i LT/ÖP under Föreningsnytt.
Föreläsningarna äger rum i samarbete med Folkuniversitetet samt med kulturstöd från Östersunds kommun