Kristinehamn

Program hösten 2022

På föreningens arrangemang ingår fika om inte annat framkommer i texten. Därför vill vi att du anmäler ditt deltagande senast två dagar före resp. programpunkt.
Kostnad för medlem är 40 kr för entré/fika. (icke medlem kostar 100 kr)
Anmälan sker till:
Barbro – 070 602 86 49
Lars – 070 221 19 69
Olof – 076 321 71 51
E-post: olof217@telia.com

Skandalen Ida Bäckmann
Måndag 26 september, kl. 19:00
(Inget fika)
Anna-Lena Hemström och Bengt ”Mulle” Holmqvist presenterar en teaterföreställning om journalisten Ida Bäckmann. Som journalist besökte hon många oroshärdar runt om i världen. Under en period verkade hon också som lärare för att senare i livet skriva personliga böcker bl.a. om Gustaf Fröding och Selma Lagerlöf. Hennes person och författarskap väckte starka känslor bland tidens kulturpersonligheter som antingen hatade eller högaktade henne.
Teaterbiljetter till medlemspris 120:- (ordinarie pris 150:-) tecknas via
Lars: 070 221 19 69
Olof: 076 321 71 51
E-post: olof217@telia.com (senast två dagar före programmet)
OBS! Dag och tid
Arr. Kristinehamns teaterförening i samarbete med Humanistiska föreningen.

Hermann Hesse : sökaren
Tisdag 4 oktober, kl. 18:30
OBS! Tisdag
Den tyske nobelpristagaren presenteras av f.d. kristinehamnaren Gunnel Lindberg Jung som 2021 gav ut boken ”Hermann Hesse: sökaren”. En för sin tid betydande och viktig författare som lyfte de humanistiska tankarna i en svår tid.
Arr: Föreningen Norden i samarbete med Humanistiska föreningen.

Se drömmaren! En roman om Gustaf Fröding
Torsdag 20 oktober, kl. 18:30
Arvikabördige journalisten och författaren Peter Lenken berättar om Gustaf Fröding, med utgångspunkt från hans 2021 utgivna bok ”Se drömmaren”. En roman som kretsar kring Gustaf Frödings fyra livsstrider: alkoholen, sinnessjukdomen, kärleken och diktandet.

Arr: Kristinehamns Humanistiska Förening i samarbete med Studiefrämjandet och med stöd av Kulturnämnden.

Ethel Halvarsson, textilkonstnär
Torsdag 3 november, kl. 18:30
Elsa Hallbäck presenterar och berättar om Ethel Halvarsson, en i raden av betydande svenska textilkonstnärer. Elsa har skrivit en väldokumenterad konstnärsbiografi över Ethels liv och verk. För många kristinehamnare är hon ett känt namn men har vi insett hennes betydelse.

—————————————————————————
De kommer att vara annorlunda svenskar
Torsdag 10 november, kl. 18:30
Simon Sorgenfrei, kristinehamnssonen, som lämnat för en akademisk karriär med forskning och verksamhet inom religionsvetenskapen har nyligen utnämnts professor vid Södertörns Högskola. Han gästar oss och kommer med utgångspunkt från sin i år utgivna bok ”De kommer
att vara annorlunda svenskar” att berätta om islam och de första svenskarna med muslimsk trosbekännelse. 2009 fick han Svenska humanistiska förbundets pris för sin forskning.

———————————————————————-
Dan Andersson och Gunde Johansson samma andas barn
Torsdag 1 december, kl. 18:30
Filipstadsprofilen Rolf Mårth, journalist och trubadur kommer på besök för att presentera två älskade musiker och diktare; finnmarkspoeten Dan Andersson och lanthandlarn, trubaduren och historieberättaren Gunde Johansson, som i år skulle fyllt 100 år.

———————————————————————-