Alingsås

Torsdagen den 6 Februari 2020 kl:18:00
Lokal: Hillsalen, V Ringgatan 20
Arrangemang: TRO I TVIVLETS TID Eric Schüldt är redan en institution i radions P2 där han på ett personligt sätt blandar musik med kulturhistoriska betraktelser. Här undersöker han på vilket sätt musiken kan göra det möjligt för oss att komma närmare det stora okända. Hur musik och andligt sökande kan vara en tröst i mörka stunder.
Föreläsare: Eric Schüldt, programledare o kulturskribent

Årsmöte innan kl 17.30 Efteråt serveras snittar o ett glas vin (100 kr) Anmälan till peter.lenken@gamil.com senast fred 31/1.

Tisdagen den 17 Mars 2020 kl:18:30
Lokal: Palladium, Nygatan 18
Arrangemang: ULLA SKOOG PÅ HUSESYN I ALINGSÅS Den uppskattade skådespelerskan har även ett stort intresse för byggnadsvård. I radioprogrammet Husesyn i P1 har hon, tillsammans med bebyggelseantikvarien Stephan Fickler, fällt ris och ros över byggnader – kryddat med en stor portion humor. Ulla Skoog lär ha bott på 43 ställen och hon har dessutom en stark anknytning tilll Alingsås.
Föreläsare: Ulla Skoog och Stephan Fickler

Entré medlemmar 50 kr. Anmälan senast fred 13/3 till peter.lenken@gmail.com Biljettförsäljning 17/3 från kl 17.00. Icke medlemmar betalar 100 kr.
Medarrangör: Alingsås bibliotek

Måndagen den 20 April 2020 kl:18:30
Lokal: Christinaesalen, Christinae kyrka
Arrangemang: VÅR TIDS AVHUMANISERING – och människovärdets devalvering. Gerd Riccius är bl.a. känd som etikettexpert men det handlar djupare om vad det innebär att vara en human människa.Eller som hon drastiskt uttrycker det: \”Humanistisk svältkost leder till andlig skörbjugg.\”
Föreläsare: Gerd Riccius, föreläsare, lärare och författare

Eftersits med te. Ingen förhandsanmälan.

Lördagen den 25 April 2020 kl:8:00
Lokal: Start Alingsås station
Arrangemang: KULTURRESA TILL HELSINGBORG Vi besöker Birgit Nilsson-museet på Bjärehalvön där vi får guidning och fika. Sedan fortsätter vi till Helsingborg och Dunkers kulturhus med visning och lunch. Fika igen på hemvägen. Under färden får vi veta lite om varför Gustaf Fröding var på gym i Varberg och hur Helsingborg påverkade Birger Sjöbergs diktning.

Anmälan till bussresan fr 1/3 kl 9.00 till peter.lenken@gmail.com eller 0705-124758 Pris 730 kr/person.Endast medlemmar.
Medarrangör: Bibliotekets vänner