SKARA

Onsdagen den 20 Februari 2019 kl:18:30
Lokal: Hörsalen, Västergötlands museum, Skara
Arrangemang: Vårens tema: Bibliotek och arkiv.Stifts- och landsbibliotekets dolda samlingar i Skara. Om kulturskatter från medeltid och framåt som sällan kommer fram i ljuset. En guldgruva för såväl forskare som privatpersoner.
Föreläsare: Bibliotekarie Helena Backman från Carolina Rediviva berättar om de äldre samlingarna

Muséets café är öppet innan föredragen.Fri entré för medlemmar och alla tom 25 år.Övriga 60 kr.För 200 kr + 100 kr för familjemedlem (bg 5044-9495) blir du medlem och får fri entré till alla föredrag under året samt förbundets årsbok.

Onsdagen den 13 Mars 2019 kl:18:30
Lokal: Hörsalen, Västergötlands museum, Skara
Arrangemang: Biblioteket vid Leufsta bruk.Charles De Geer och hans som samlade ihop ett fascinerande bibliotek under 1700-talet. Det står kvar på sin ursprungliga plats och ett projekt pågår att förteckna och dokumentera samlingarna.
Föreläsare: Docent Peter Sjökvist från Carolina Rediviva tar oss med på en historisk resa av internationellt intresse.

Kvällen inleds med årsmöte kl.17.30 - alla bjuds på kaffe till förhandlingarna.

Onsdagen den 24 April 2019 kl:18:30
Lokal: Hörsalen, Västergötlands museum, Skara
Arrangemang: Kungliga biblioteket - Sveriges minne.KB är Sveriges nationalbibliotek och har en annan bakgrund och ett bredare uppdrag än vad många föreställer sig. Dess historia och verksamhet sätter fantasin i rörelse.
Föreläsare: Professorn i bok- och bibliotekshistoria i Lund, Jonas Nordin, låter oss titta in bakom kulisserna.

Onsdagen den 15 Maj 2019 kl:17:00
Lokal: Hörsalen, Västergötlands museum, Skara
Arrangemang: Landsarkivet är en del av riksarkivet. Där förvaras mängder av arkivmaterial från våra trakter. I Arkivresan tar vi del av dessa skatter! 17.00, introduktion till släktforskning. 18.30, föredrag om Skara i arkiven. Kvällen planeras som en workshop med bla flera \"stationer\" med information kring tex museets arkiv, tips kring släktforskning etc.
Föreläsare: Arkivarie Johannes Daun, Göteborg, m.fl