ÖSTERSUND

Tisdagen den 22 Januari 2019 kl:19:00
Lokal: Östersunds Bibliotek
Arrangemang: Ikonernas språk - de heliga bilderna berättar.Annamari Hartwig, pensionerad bildlärare och specialpedagog, berättar om sina ikonmålningar. Hon är utbildad på Valamo folkhögskolas ikonakademi i östra Finland.
Föreläsare: Annamari Hartwig.

Fritt inträde. Efteråt finns möjlighet att köpa kaffe/te och smörgås och stanna kvar en stund.

Måndagen den 11 Februari 2019 kl:18:30
Lokal: Östersunds Bibliotek
Arrangemang: Är maten dålig? Luktar den fruktfluga?Erika Wallin, forskare vid Mittuniversitetet, berättar om sin forskning om insekters kommunikation genom luktämnen. Hon berättar också om den forskning som gav henne Ignobelpriset. Det handlade om vinkännares förmåga att urskilja doften av en enda bananfluga i ett glas vin. Hon kommer också att berätta om Ignobelpriset, som först får oss att skratta och sedan att tänka efter.
Föreläsare: Erika Wallin, Mittuniversitetet.

Fritt inträde. efteråt finns möjlighet att köpa kaffe/te och smörgås och sitta ner och prata en stund. Ta gärna med vänner och bekanta.

Torsdagen den 21 Februari 2019 kl:19:00
Lokal: Östersunds Bibliotek
Arrangemang: \"Somliga dagar insjuknar ända till 50 eller fler ...alla är vi rädda#Micael Widerström och Jim Hedlund berättar om Spanska sjukan som drabbade länet för 100 år sedan. Micael är infektionsläkare vid Östersunds sjukhus och Jim är arkivpedagog vid Landsarkivet i Östersund.
Föreläsare: Infektionsläkare Micael Widerström och arkivpedagog Jim Hedlund.

Torsdagen den 7 Mars 2019 kl:18:30
Lokal: Östersunds Bibliotek
Arrangemang: Årsmöte med stadgeenliga förhandlingar. Medlem som önskar få visst ärende behandlat på årsmötet, ska skriftligen anmäla detta till styrelsen senast den 15 januari. (Ordf. Lars Arvidsson, Arågränd 24, 831 71 Östersund.) Kl. 19.00: Att vara en kugge i framgången - 100 år med kvinnlig rösträtt - och sen då? - Statsråd mm - men framför allt en kugge. Margareta Winberg berättar.
Föreläsare: Tidigare statsrådet med mera Margareta Winberg.