KRISTINEHAMN

Torsdagen den 14 Februari 2019 kl:18:30
Lokal: Kristinehamns biblioteks Hörsal, Tullportsgatan
Arrangemang: Kvinnan i Bränntjärn. En gripande historia från Fattigsverige som inte är så långt borta i tid. Änkan Anna-Stina kämpar på 1860-talet för sig och sina med fem barns överlevnad i trakterna av Grängesberg. En finnmarkshistoria om ”det fattiga folket som svettas i somrarnas glöd, som vakar i bittra nätter i envig mot köld och nöd”. Historien om Dan Anderssons farmor berättas av Dans barnbarn, Maria Sedell. I dikten ”Hemlängtan” skriver Dan om farmors hemtrakter….
Föreläsare: Anna-Stina Knas

Efter programmet ordnar vi en fikastund, kaffe/te, fralla med en pratstund om programmet till en kostnad 50 kr. Vi behöver en anmälan senast söndagen före resp. program till vår klubbvärdinnaMarie-Louise Örtengren, tel 0550-82074.
Medarrangör: Föreningen Norden

Onsdagen den 6 Mars 2019 kl:18:30
Lokal: Kristinehamns biblioteks Hörsal, Tullportsgatan
Arrangemang: 2018 års Värmlandsförfattare, professor emeritus Hans Olof Boström för att berätta om och visa bilder av värmländsk konst med utgångspunkt från sin bok, Konst i Värmland. Från Fjaestad till Lerin.
Föreläsare: Hans Olof Boström

Onsdagen den 27 Mars 2019 kl:18:30
Lokal: Kristinehamns biblioteks Hörsal, Tullportsgatan
Arrangemang: Årsmötet inleder denna träff. Särskild kallelse kommer att skickas ut . I anslutning till årsmötet ca. 19:00 kommer Elsa Hallbäck att berätta om: 3 fjärilar vid Vänern & 33 andra berättelser, en samling berättelser i bokform, skrivna av läkaren Dan-Axel Hallbäck tillika humanist, nyfiken naturskildrare och skicklig fotograf. Berättelserna spänner över ett vitt fält av naturbetraktelser, folklore, och spännande resor till exotiska mål alltid med en tanke på folkbildningen.
Föreläsare: Elsa Hallbäck

Onsdagen den 10 April 2019 kl:18:30
Lokal: Kristinehamns biblioteks Hörsal, Tullportsgatan
Arrangemang: Christer Ahlberger, professor i historia vid Göteborgs universitet och från 2018 gästprofessor vid Karlstads universitet. Han kommer att tala om Kristinehamn och svensk stadsutveckling. Om Kristinehamn i med- och motgång, åren 1800-2020.
Föreläsare: Christer Ahlberger

Efter programmet ordnar vi en fikastund, kaffe/te, fralla med en pratstund om programmet till en kostnad 50 kr. Vi behöver en anmälan senast söndagen före resp. program till vår klubbvärdinna Marie-Louise Örtengren, tel 0550-82074.