ALINGSÅS

Onsdagen den 20 Februari 2019 kl:18:30
Lokal: Grand Hotell, Mjörnsalen
Arrangemang: UR ALINGSÅS FÖRHISTORIA. I Göteborgs-Posten kan vi regelbundet läsa Erik Anderssons högst personliga rapporter från hans strövtåg i Västergötlands socknar och härader.Nu får vi en skildring från Alingsås med omnejd. Inte mindre personlig och garanterat intressant. Ämnet är ortnamn och fornminnen i Kullings härad.
Föreläsare: Erik Andersson, författare

Årsmöte innan föredraget. Kl. 18.00Eftersits: en buffé på hotellets bakficka. Pris 310 kr, inkl. ett glas vin. Förhandsanmälan(till ordf.) senast torsdag 14 februari (som också är sista dagen för återbud). Betalning sker vid ankomst i hotellets reception.

Tisdagen den 19 Mars 2019 kl:18:30
Lokal: Christinaesalen, Christinae kyrka
Arrangemang: PATRICK ALSTRÖMER - MUSIKDIREKTEUREN Jonas Alströmers son Patrick ledde länge faderns manufakturverk i Alingsås. Han var också musiker på hög nivå, god vän med Gustav III och initiativtagare till Kungliga Musikaliska Akademien och Kunglig Operan.Esborn Duo berättar om Patrick Alströmers liv, varvat med musik ur den unika Alströmerska notsamlingen.
Föreläsare: Lennart och Monika Esborn

Eftersits: Te, ost och scones. 50 kr. Förhandsanmälan senast fredag 15 mars.

Tisdagen den 9 April 2019 kl:18:30
Lokal: Christinaesalen, Christinae kyrka
Arrangemang: EN AV WESTERGÖTHLANDS SKÖNASTE BLOMMOR Bästsäljarförfattaren Sophie von Knorring (1797-1848) föddes i Gräfsnäs och gjorde skandalsuccé med debutromanen Cousinerna (1834) och tog det smått ofattbara steget att svara sina \"Herrar Critiker\". Hon skrev under pseudonym och blev under sin korta författarkarriär ofta jämförd med den tidens stora kvinnliga författare Fredrika Bremer och Emilie Carlén.
Föreläsare: Åsa Arping, professor i litteraturvetenskap

Eftersits: Te, ost och scones. 50 kr. Förhandsanmälan senast fredag 5 april.

Lördagen den 4 Maj 2019 kl:8:00
Lokal: Alingsås järnvägsstation
Arrangemang: LITTERÄR RESA TILL HUSEBY BRUK På Huseby, utanför Växjö, har tiden stannat. Det gamla järnbruket från 1600-talet är idag bruksmuseum med utställningar, restaurang och butiker. Mest bekant är bruket numera för den så kallade Husebyaffären på 1950-talet, en skandal som orsakade skalv ända in i kungahuset. På vägen stannar vi bl.a. på konstmuseet Vandalorum. (Endast för medlemmar)

Första datum för anmälan är lördag 9 mars. Pris 650 kr (resa, guidning, lunch och två fika). Avgiften ska vara inbetald senast 20 april och är från det datumet bindande.Bg 5855-7273. Swish 123 272 37 65 Glöm inte uppge namn vid betalning! Och telefonnummer!